Hybridiautot: kaksi moottoria, kaksinkertainen huoltovastuu

Julkaistu 2. joulukuuta 2025 klo 12.56

Hybridi on tehokas mutta teknisesti monimutkainen

Hybridiautojen suosio kasvaa, ja vaikuttaa siltä, että vielä useamman vuoden ajan hybridit säilyvät ns. siirtymäkauden autoina polttomoottoreista täyssähköautoihin. Hybrideissä yhdistyy nimensä mukaisesti poltto- ja sähkömoottori, mikä tuo taloudellisuutta mutta myös kaksinkertaisen määrän komponentteja.

 

Tyypillisimmät viat

  • Vetomoottorin tai akun ohjausyksikkö – vikailmoitukset ja sähkökatkokset tyypillisiä iän myötä.

  • Akun kapasiteetin heikkeneminen – 8–10 vuoden iässä voi näkyä selvästi toimintamatkassa.

  • Regeneratiivinen jarrutus – vikaantuvat anturit voivat aiheuttaa jarrujen epätasaisuutta.

  • Moottorin kylmäkäynnistykset – lyhyet ajot voivat lisätä moottorin kulumista, koska polttomoottori ei aina ehdi lämmetä.

  • Ohjelmisto- ja anturiviat – hybridit ovat erittäin riippuvaisia elektroniikasta.

 

Miksi näitä ilmenee

Hybridijärjestelmä vaatii paljon anturointia ja ohjausta, ja sähkö- sekä polttomoottorin yhteistoiminta tekee vikahaun monimutkaiseksi. Myös akun lämpötilanhallinta ja lataussykli vaikuttavat käyttöikään.

 

Mitä huomioida käytettyä ostaessa

Pyydä aina akku- ja järjestelmätesti. Tarkista myös, onko autoon tehty ohjelmistopäivityksiä tai akkutarkastuksia merkkihuollossa. Kevythybridit ovat yksinkertaisempia, mutta ladattavat hybridit tuovat lisäkomponentteja (laturi, akku, kaapelit), jotka voivat lisätä vikamahdollisuuksia. Käytettyä hybridiä ostaessa lisäturvaa tuovat kunnossapitosopimukset, jotka auttavat, mikäli kallis yllätys osuukin selvityksistä huolimatta kohdalle.

 

Lähteet:

Carsguide: The biggest problems with hybrid cars

Bumper.co: top 7 problems with hybrid cars